Zorgbemiddeling

Zorgbemiddeling

Zorgbemiddeling

Als je vindt dat je te lang moet wachten voordat je bij een zorgaanbieder* terecht kunt, kun je contact opnemen met je zorgverzekeraar. Je zorgverzekeraar kan dan kijken of er een andere zorgaanbieder is waar je sneller terechtkunt.


Wat doet de zorgverzekeraar met jouw verzoek om zorgbemiddeling?

Je zorgverzekeraar probeert dan een plek te vinden bij een zorgaanbieder waarmee hij een contract heeft. Lukt dat niet? Dan kan hij je doorverwijzen naar een zorgaanbieder zonder contract. Let op! In dat geval kan het zijn dat je een deel van de kosten zelf moet betalen. Dit hangt af van de verzekeringspolis die je hebt en van de bestaande wachttijd voor die zorg. Vraag daarom vooraf goed naar de vergoeding.

Wanneer is een wachttijd te lang?

Hoe lang je mogelijk moet wachten, hangt af van het type zorg. Voor sommige zorgvormen is een wachttijd van een paar weken gebruikelijk. In andere gevallen zou je sneller terecht moeten kunnen. Zorgaanbieders, zorgverzekeraars en patiëntenorganisaties hebben samen afspraken gemaakt over de maximale wachttijden in de zorg. Deze zogenoemde ‘Treeknormen’ zijn geen wettelijke verplichting, maar worden in Nederland wel breed gedragen als richtlijn voor wat een redelijke wachttijd is.

Tips bij (te lange) wachttijden

  • Vraag om zorgbemiddeling
    Neem contact op met je zorgverzekeraar als je vindt dat de wachttijd voor de benodigde zorg te lang is en vraag om zorgbemiddeling.
  • Informeer naar de vergoeding
    Verwijst je zorgverzekeraar je door naar een zorgaanbieder waarmee hij geen contract heeft? Vraag dan goed na wat de kosten zijn en hoeveel je zelf moet betalen.
  • Houd je administratie bij
    Noteer met wie je hebt gesproken en wat er is afgesproken. Laat de afspraken bij voorkeur schriftelijk bevestigen. Dit kan belangrijk zijn als er later vragen zijn over de vergoeding of het nakomen van de zorgplicht.

*Met zorgaanbieder bedoelen we zowel zorginstellingen als zorgverleners zoals artsen of fysiotherapeuten.

Aanvullende informatie

Wanneer neem je contact met ons op

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen of klachten hebt na het lezen van deze informatie. Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Box icon

Divers

De Geschillencommissie bemiddelt bij zaken waar je er zelf niet uitkomt met je zorgverzekeraar. Hier vind je alle onderwerpen waar eerder uitspraken over zijn gedaan.

...

Doorzoek alle casussen

Heb je een probleem waar je met de zorgverzekeraar niet uitkomt, dan kan je dit aan ons voorleggen.

Ga naar uitgebreid zoeken

Recente uitspraken binnen dit thema

Bindend advies GcZ, 22 juli 2024, SKGZ202201459

De ziektekostenverzekeraar heeft terecht bij verzoekster een bedrag van € 2.042,11 aan zorgkosten teruggevorderd.

Divers
Bekijk
Uitspraak Geschillencommissie Zorgverzekeringen
Uitkomst: Afgewezen
Datum uitspraak: 22 juli 2024
Datum publicatie: 30 juli 2024
Bindend advies GcZ, 17 juli 2024, SKGZ202301958

Verzoeker mocht erop vertrouwen dat (ook) in 2023 geen kosten voor het versturen van fysieke post in rekening zouden worden gebracht

Divers
Bekijk
Uitspraak Geschillencommissie Zorgverzekeringen
Uitkomst: Toegewezen
Datum uitspraak: 17 juli 2024
Datum publicatie: 30 juli 2024
Bindend advies GcZ, 19 maart 2024, SKGZ202302581

Verzoeker mocht erop vertrouwen dat (ook) in 2023 geen kosten voor het versturen van fysieke post in rekening zouden worden gebracht

Divers
Bekijk
Uitspraak Geschillencommissie Zorgverzekeringen
Uitkomst: Gedeeltelijk toegewezen
Datum uitspraak: 19 maart 2024
Datum publicatie: 27 maart 2024
Bekijk alle uitspraken binnen dit thema

Meer informatie

Zorginstituut Nederland

Informatie over hoe Zorginstituut Nederland bepaalt of zorg voldoet aan de ‘stand van de wetenschap en praktijk’.