Premie

Premie

Premie

Heb je een klacht over de premie van je verzekering voor het basispakket? Wij helpen je op weg

Als het gaat om het betalen van de zorgpremie gelden er allerlei voorwaarden en regels. Zo moet je de premie op tijd betalen. Vaak zijn er kortingen mogelijk als je een jaar vooruitbetaalt of de verzekering regelt via een werkgever. Het is vervelend als er problemen over de premie met de zorgverzekeraar ontstaan. Bijvoorbeeld over een betalingsachterstand of onduidelijkheid over het te betalen bedrag. Heb jij een brief gekregen van de zorgverzekeraar en kom je er samen niet uit? Leg je vraag of klacht gerust aan ons voor.


Niet betalen van premie zorgverzekering heeft gevolgen

Ben je ouder dan 18 jaar? Dan betaal je voor het basispakket een bedrag aan de zorgverzekeraar. Dit heet ‘premie’. Daarvoor krijg je de zorg zoals beschreven in de voorwaarden van jouw verzekering. Leeftijd of ziekte maakt voor de hoogte van de premie niet uit. Voor aanvullende verzekeringen kunnen andere regels gelden. Deze voorwaarden worden namelijk door de zorgverzekeraar zelf bepaald. Het is belangrijk dat je de premie op tijd betaalt, anders heeft dit gevolgen. De zorgverzekeraar kan bijvoorbeeld een incassobureau inschakelen of zelfs de verzekering stoppen.

Belangrijke punten als het gaat om de zorgpremie:

  • Leeftijd of ziekte heeft geen invloed op de hoogte van je premie voor het basispakket
  • Vaak zijn er kortingen op de premie mogelijk als je een jaar vooruit betaalt
  • Kinderen tot 18 jaar betalen geen premie voor het basispakket
  • Aanvullende verzekeringen hebben andere voorwaarden
  • Het niet op tijd betalen van de premie heeft gevolgen, zoals de inzet van een incassobureau of het stoppen van de verzekering

Heb je vragen over de premie van de zorgverzekering?

Is er volgens de zorgverzekeraar een betalingsachterstand en ben je het daar niet mee eens? Of heb je vragen over de hoogte van de premie? We raden aan eerst contact op te nemen met de zorgverzekeraar. Heeft de zorgverzekeraar jouw situatie nogmaals beoordeeld en kom je er samen nog steeds niet uit? Een klacht bij ons indienen kan altijd. Wij behandelen jouw klacht onpartijdig en deskundig.

Twijfel je of je bij ons terecht kunt? Doe dan de sneltest. Of bel of chat met ons. Bellen kan ook bij vragen over een brief of besluit van de zorgverzekeraar. Wij helpen je graag op weg.

Op zoek naar informatie over het oplossen van zorgverzekeringsschulden? Vraag dan onze collega’s van Zorgverzekeringslijn gratis om advies.

Box icon

In de praktijk

Amira moet extra kosten betalen, omdat zij haar premie te laat heeft betaald. Nadat zij de kosten wel heeft betaald, geeft de zorgverzekeraar nog steeds aan dat er een bedrag open staat. Amira vraagt de Geschillencommissie om hiernaar te kijken. Het blijkt dat de zorgverzekeraar Amira’s betaling verkeerd heeft geboekt. De zorgverzekeraar past dit aan.

Klacht indienen

Zijn er problemen met de zorgverzekeraar waar je zelf niet uitkomt? Leg je klacht aan ons voor.

Ik wil een klacht indienen

Verdiepende informatie

Ben je jonger dan 18 jaar? Dan betaal je geen premie voor het basispakket. Je bent gratis meeverzekerd en hebt dezelfde dekking als je ouder(s).

Ben je ouder dan 18 jaar? Dan betaal je een bedrag voor het basispakket aan de zorgverzekeraar. Dit noemen we ‘premie’. Hierbij gelden bepaalde regels. Zo moet de premie op tijd betaald worden. Gebeurt dit niet, dan kan dit gevolgen hebben. Zoals het melden als wanbetaler of het beëindigen van de aanvullende verzekering. Op de premie zijn vaak kortingen mogelijk, zoals bij een hoger eigen risico of via de werkgever.

Voor aanvullende verzekeringen gelden andere regels. Deze voorwaarden bepaalt de zorgverzekeraar.


Meer weten?

Zorgverzekeringslijn

Voor gratis advies over het oplossen van schulden.

Het CAK

Wat er gebeurt als je zes maanden de premie voor je basispakket niet betaalt.