Bespreek eerst je klacht met jouw zorgverzekeraar.
Hopelijk komen jullie er samen uit. Je dient vaak eenvoudig een klacht in via de website van je zorgverzekeraar. Als je via deze link de naam van je zorgverzekeraar zoekt, kom je meteen op het klachtenformulier van de zorgverzekeraar.
Lees hier hoe je een klacht bij je zorgverzekeraar indientTips
- Neem altijd via een brief of de e-mail contact op met je zorgverzekeraar. Dan heb je bewijs.
- Maak van alle documenten die je stuurt een kopie voor jezelf.
- Maak van alle brieven die je verstuurt een kopie. Misschien heb je deze later nodig.
- Staat jouw BSN-nummer op een document? Maak deze dan onleesbaar.
Bemiddeling door onze Ombudsman
Niet tevreden?
Dien een klacht bij ons in.
Heb je een klacht ingediend bij de zorgverzekeraar en ben je het niet eens met zijn reactie? Of krijg je niet op tijd een reactie? Dien dan bij ons je klacht in. Je kunt binnen één jaar na de beslissing van de zorgverzekeraar op je klacht bij ons terecht. Wij kijken hoe wij je klacht het best kunnen behandelen.
Ik wil een klacht indienenWij laten je weten of we jouw klacht in behandeling mogen nemen.
We kijken eerst of wij je klacht mogen behandelen. Misschien vragen we nog extra informatie. Vaak bellen we even om je klacht te bespreken. Mogen wij je klacht niet in behandeling nemen? Dan laten we dat direct aan jou en je zorgverzekeraar weten. Wij kunnen je dan niet verder helpen.
Lees hier welke klachten wij niet kunnen behandelenWij kijken of onze Ombudsman kan bemiddelen tussen jou en je zorgverzekeraar.
Wij onderzoeken het meningsverschil tussen jou en je zorgverzekeraar. Wij kijken of onze Ombudsman kan bemiddelen tussen jou en je zorgverzekeraar. We letten bijvoorbeeld op de verzekeringsvoorwaarden en de regels van de overheid. Heeft bemiddelen geen zin? Dan leggen we aan jou en je zorgverzekeraar uit waarom niet.
Wij gaan in gesprek met jouw zorgverzekeraar.
Heeft bemiddelen tussen jou en je zorgverzekeraar zin? Dan vragen we je zorgverzekeraar nog eens naar je klacht te kijken. Wij kunnen extra vragen stellen om de klacht goed duidelijk te krijgen. De zorgverzekeraar krijgt kopieën van alle informatie die wij van jou hebben ontvangen.
Wij laten jou en je zorgverzekeraar weten wat de uitkomst is.
Wij kijken of een oplossing mogelijk is. Kreeg je bijvoorbeeld geen vergoeding voor jouw behandeling, terwijl jij vindt dat je hier wel recht op hebt? Mogelijk neemt de zorgverzekeraar na bemiddeling een ander besluit. Anders leggen wij je uit waarom de zorgverzekeraar jouw behandeling niet vergoedt. Misschien kunnen we een afspraak voor je regelen met een medisch adviseur van de zorgverzekeraar. Je ontvangt altijd een kopie van het antwoord van de zorgverzekeraar.
Neem je geen genoegen met de conclusie van de Ombudsman?
Ga dan naar onze Geschillencommissie.
Bekijk het stappenplan voor de Geschillencommissie