Bindend advies GcZ, 29 november 2024, SKGZ202401148

Bindend advies GcZ, 29 november 2024, SKGZ202401148

Uitspraak Geschillencommissie Zorgverzekeringen
Uitkomst: Afgewezen
Datum uitspraak: 29 november 2024
Datum publicatie: 5 december 2024

De zorgverzekeraar heeft de verjaring van de vordering tijdig gestuit zodat verzoekster het nu openstaande bedrag van € 8.286,50, exclusief incassokosten rente, aan de zorgverzekeraar moet voldoen.

Verzoekster heeft aan de commissie verzocht te beslissen dat een groot deel van de nog openstaande vordering is verjaard zodat de zorgverzekeraar dit deel niet meer mag incasseren. De door deze genoemde betalingsherinneringen zijn volgens haar verklaring nimmer ontvangen.
De zorgverzekeraar heeft gesteld dat verzoekster is gehouden de volledige nog openstaande vordering van € 8.286,50 te voldoen. Genoemd bedrag heeft betrekking op niet-betaalde zorgpremies en zorgkosten van 2017 tot en met 2024, en is exclusief rente en incassokosten. De dreigende verjaring van een deel van de vordering is gestuit, doordat tijdig betalingsherinneringen zijn verzonden, zowel via de MijnOmgeving als per fysieke post. De commissie overweegt dat de betalingsachterstand van verzoekster over de periode van september 2017 tot en met 31 oktober 2024 naar de stand van 18 september 2024 totaal € 8.286,50 (hoofdsom) bedraagt. Genoemd bedrag is exclusief de eerder door de zorgverzekeraar vanwege verjaring afgeboekte bedragen. Voor zover verzoekster stelt dat (een groot deel) van deze vordering eveneens is verjaard, geldt dat zij heeft gekozen voor een internetverzekering, waarbij de communicatie digitaal verloopt. De zorgverzekeraar heeft de dreigende verjaring gestuit door tijdig betalingsherinneringen te sturen, zowel digitaal - via de MijnOmgeving - als per fysieke post naar het BRP-adres van verzoekster. Dat zij geen kennis heeft genomen van de inhoud van de digitaal verzonden brieven ligt in haar risicosfeer. Voorts heeft verzoekster geen concrete feiten of omstandigheden aangevoerd die het vermoeden van ontvangst van de fysieke post ontzenuwen. Het verzoek wordt daarom afgewezen.

Klacht indienen

Heb je een probleem waar je met jouw zorgverzekeraar niet uitkomt, dan kun je dit aan ons voorleggen.

Ik wil een klacht indienen

Gerelateerde uitspraken