Webinar: Misverstanden oplossen over betalingsproblemen
Op 25 maart vond het SKGZ webinar “Misverstanden oplossen over betalingsproblemen” plaats.
Jos van der Linden en Niki Frinking van Loon bespraken aan de hand van voorbeelden uit de praktijk welke rechten en plichten een consument en zorgverzekeraar over en weer hebben.
De volgende onderwerpen kwamen aan bod:
- Een consument en zijn hulpverlener komen met een goed onderbouwd voorstel voor een betalingsregeling. De zorgverzekeraar wijst dit af en vraagt de consument het dubbele per maand te betalen. Maar de consument kan dit niet betalen. Wat mogen partijen in dit geval van elkaar verwachten?
- In sommige gevallen hoeft iemand een oude schuld niet meer te betalen. Een schuld kan namelijk verjaren. Maar wat is ‘verjaring’ precies? Wat kan een hulpverlener doen? En wat mag van de zorgverzekeraar worden verwacht?
- Wat zijn de gevolgen als iemand wel betaalt, maar geen duidelijke omschrijving of een betalingskenmerk gebruikt?
- Een zorgverzekeraar mag een consument aanmelden als wanbetaler als er een premieachterstand bestaat van tenminste 6 maandpremies. Maar wat mag de consument precies verwachten van de zorgverzekeraar voordat hij wordt aangemeld? En welke rechten en plichten heeft een zorgverzekeraar als de consument eenmaal is aangemeld?