Wat kun je doen als je (te) lang moet wachten op zorg?

Als je ziek bent of een behandeling nodig hebt, moet je erop kunnen rekenen dat je de zorg krijgt die je nodig hebt en waar je recht op hebt op grond van de basisverzekering. In dit artikel lees je waar je aanspraak op kunt maken en wat je kunt doen als je te lang moet wachten.

Soms is het omzetplafond bereikt
Om ervoor te zorgen dat zorgverzekeraars voldoen aan hun zorgplicht maken zorgverzekeraars afspraken met zorgaanbieders. Deze afspraken gaan vaak over welk bedrag er voor een behandeling mag worden gedeclareerd. Soms worden er ook afspraken gemaakt over het maximaal aantal patiënten dat mag worden behandeld of over het maximale bedrag dat de zorgverzekeraar in een jaar vergoedt. Dit wordt het omzetplafond of zorgplafond genoemd. Is het omzetplafond bereikt dan kan dat betekenen dat je niet door de zorgaanbieder van je keuze kan worden behandeld. Je moet dan kiezen voor een andere zorgaanbieder of wachten tot volgend jaar. Je zorgaanbieder kan je hierover informeren. Ben je al gestart met een behandeling of gaat het om spoedeisende zorg? Dan geldt de beperking van het omzetplafond niet voor jou.

De zorgplicht van je zorgverzekeraar
Kun je niet terecht bij een zorgverlener of ziekenhuis? Neem dan contact op met je zorgverzekeraar, deze kan kijken of je bij een andere zorgverlener terecht kunt. Het is sowieso goed om vooraf te vragen of de zorgverzekeraar je behandeling (volledig) vergoedt.

Wat als je verzekeraar de zorgplicht niet nakomt?
Kun je niet op korte termijn ergens anders terecht, dan kun je de zorgverzekeraar daarop aanspreken. Kom je er niet uit met je verzekeraar, dan kun je contact met ons opnemen.

 

Lees ook: