Ombudsman Zorgverzekeringen
Wat doet de Ombudsman Zorgverzekeringen?
De Ombudsman Zorgverzekeringen helpt bij gedoe met je zorgverzekeraar.
Een team van professionals zoekt samen met jou uit wat er aan de hand is. Zo nodig nemen we ook contact op met je zorgverzekeraar. Op grond van dat onderzoek geven we een advies aan jou en aan de zorgverzekeraar. Zo wordt ongeveer 80% van alle klachten opgelost, met een gemiddelde klantwaardering van een 8,1. Een klacht indienen bij de Ombudsman is gratis.
Wie is de Ombudsman Zorgverzekeringen?
Frederique van Zomeren is sinds september 2022 Ombudsman Zorgverzekeringen. Ze is een bevlogen en ervaren mediator en jurist. Frederique heeft een achtergrond in recht en internationale onderhandelingen met ruime ervaring in bemiddeling bij complexe thema’s op het snijvlak van de publieke en private sector en in de zorg.
Frederique is partner bij HAvZ Mediation en oprichter van DoeDemocratie.nu. Jarenlang was ze ook voorzitter van de Nederlandse Mediatorsvereniging (NMv) en bestuurder bij de Mediatorsfederatie Nederland (MfN).
Onze visie op bemiddelen; kijken naar de bedoeling achter de regel
Soms lukt het de verzekerde en de zorgverzekeraar niet om samen een goede oplossing voor een probleem of klacht te vinden. Verzekerden die hierover bij de SKGZ aankloppen, hebben soms het gevoel dat hun klacht niet serieus genomen is. Dat de verzekeraar hen niet begrijpt, dat ze onrechtvaardig behandeld zijn of dat de regels te formeel zijn toegepast.
Ombudsman Zorgverzekeringen Frederique van Zomeren: ‘Als je een probleem hebt, wil je dat er iemand naar je luistert en met je meedenkt. Of in ieder geval goed uitlegt hoe het precies zit met die regels, vergoedingen, eigen risico en eigen bijdragen.’
Dat is precies wat wij doen. Luisteren en doorvragen naar wat voor jou belangrijk is. Met elkaar in gesprek gaan en een oplossing zoeken die niet alleen rechtmatig is, maar ook rechtvaardig. Daarbij kijken we niet alleen of de regel juist is toegepast, maar ook naar de bedoeling achter de regel. Hierdoor komen er soms uitkomsten en oplossingen aan het licht die je in eerste instantie niet had verwacht.
Naast bemiddeling kan de verzekerde zijn of haar klacht ook voorleggen aan de Geschillencommissie voor een uitspraak. De Geschillencommissie kijkt of de polisvoorwaarden juist zijn toegepast en is een laagdrempelig en goedkoop alternatief voor de rechter. Het verzoek om een bindend advies van de Geschillencommissie kost 37 euro.
Ombudsprudentie
Bij Ombudsprudentie staan voorbeelden van situaties die door bemiddeling van de Ombudsman Zorgverzekeringen zijn opgelost. Door met elkaar in gesprek te gaan en te kijken naar de bedoeling achter de regels, blijkt er vaak meer mogelijk dan je denkt.
Overige publicaties en interviews
- Interview in Tijdschrift voor Klachtrecht
- Interview in ‘Contact Magazine’ van Spierziekten Nederland. Zie pagina 24/25
- Artikel in ‘De Wervelkolom’ van de Nederlandse Vereniging van Rugpatiënten